Čím hubnou ženy
Stravovací zvyklosti žen ze střední Evropy nemusí vzbuzovat paniku. Konzumují
totiž dostatečně ovoce a zeleniny a zároveň zřetelně méně masa než muži. Také
spotřeba alkoholu leží v hranicích normálu, pijí dostatečně zdravých čajů.
Zelené čaje a čaje roibos chutnají především ženám.
Proč vlastně vitamínové preparáty?
Na druhou stranu dělají ženy z hlediska techniky výživy mnoho
nepochopitelných věcí. Ve velkém množství polykají náhražky přirozené stravy,
jako jsou vitamínové a minerální preparáty. Většinu z nich naprosto zbytečně,
protože konzumují, jak už bylo uvedeno, dostatečné množství ovoce a zeleniny.
Ženy chronicky nemocné, kuřačky a ty, které užívají antikoncepci, mají zvýšenou
potřebu vitamínů. Ovšem umělé preparáty nepomáhají tak jako přechod na
nehormonální antikoncepční metody nebo pevná vůle zříci se nikotinu. Stále
slyšíme, že senioři z řad žen i mužů mají užívat náhražky přirozených vitaminů,
ale není tomu tak. Aktuálním výzkumem z Nizozemska, který od šedesátých let
sledoval 652 seniorů, bylo zjištěno, že ochranná funkce vitaminových a
minerálních preparátů proti infekcím je stejně účinná jako placebo. V odborném
časopise JAMA uveřejněná práce ukázala, že užívání syntetického vitaminu E
zpomalovalo léčení nemocí dýchacích cest, dokonce zhoršovalo jejich symptomy,
takže zhoršení nemoci způsobilo užívání vitaminového preparátu! Tak to opravdu
nemusíme.
Sklony k poruchám
Větší problém než zásobování organismu vitaminy a minerály způsobují ženám
poruchy v přijímání potravy. Nejen že anorexií a bulimií onemocní především
ženy, ale jejich způsob stravování je mnohem více než u mužů ovlivňován
náladami. Ženy mají sklon kompenzovat depresivní nálady sladkostmi nebo tučnými
pamlsky. Fyziologicky to má dokonce smysl. Sladkosti totiž způsobují vylučování
hormonu, a to především serotoninu, který vyvolává pocit klidu a vyrovnanosti.
Někteří vědci jej označují jako hormon dobré nálady. Pokud klesá jeho hodnota v
mozku, zhoršuje se nálada, pokud však hodnota serotoninu stoupá, nálada se
zlepšuje.
Vzhledem k pravidelným výkyvům hladiny serotoninu, způsobené u žen biologickým
menstruačním cyklem, se mění i jejich nálady. Zejména v době před menstruací
hladina serotoninu prudce klesá. Na ni pak ženský organismus často odpovídá
zvýšenou konzumací sladkostí, které by hladinu serotoninu opět měly zvýšit.
Skutečně tomu tak je, ale pouze nakrátko. Pak hladina zase rychle klesá, protože
tělo se proti zvýšení hladiny krevního cukru brání zvýšenou produkcí inzulinu,
který hladinu cukru v krvi opět sníží, což má za následek, že se kýžené zvýšení
hladiny serotoninu nedostaví, protože k tomu chybí potřebné látky. Nálada zase
klesá a další nezdolná chuť na sladké je jen otázkou času.
Výkyvy v hospodaření s krevním cukrem a serotoninem jsou tedy hlavním problémem,
který způsobuje sklony k poruchám v příjímání potravy u žen, často pak také
jejich nadváhu. S tím se ale dá něco dělat.
Rostlinné hormony
Musí existovat cesta jak usměrnit hormonální výkyvy v ženském těle. Nejlépe
to jde s pomocí tzv. fytoestrogenů. Jedná se o rostlinné produkty do jisté míry
podobné ženskému hormonu estrogenu. Ovšem s tím rozdílem, že nezatěžují prsa a
dělohu, a tak na rozdíl od konvenčních hormonálních preparátů nezpůsobují vznik
rakovinového bujení.
Dostatek fytoestrogenů obsahující jetel americký, kořen rebarbory a ploštičník,
jejichž extrakty lze koupit v lékárnách. Cizrník Venušin vděčí za své jméno
římské bohyni lásky a má nejen vysoký obsah estrogenů, ale také saponinů, které
ve střevech omezují vstřebávání tuků. Přípravky z této rostliny rovněž zakoupíte
v lékárnách.
Kromě toho se doporučuje konzumovat potraviny s vysokým podílem fytoestrogenů.
Tady se nabízí široká paleta výrobků ze sóji, a to od sójového mléka přes tofu a
miso až k sójové omáčce. Nezapomeňte nakupovat bioprodukty z osvědčených zdrojů,
některé výrobky z USA mohou pocházet z geneticky upravených rostlin. Tuzemský
trh nabízí dostatek vlastních výrobků s přírodními fytoestrogeny.
Silentium pro silicium!
Dalším pomocníkem ženy, která drží diety, je stopový prvek silicium, česky
křemík. Nepřispívá k odbourávání tuků, ale hraje důležitou roli při tvorbě a
opravách pojivových tkání. Zvyšuje vázání vody a tím i napětí tkání, a tak
snižuje možnost vzniku celulitidy na stehnech, nadloktích a hýždích. Údajně má
křemík (podle údajů svazu gynekologů) redukovat již existující celulitidu. Tento
prvek je obsažen ve výrobcích ze solí kyseliny křemičité, jakož i v celozrnných
produktech, jablkách bramborách, v prosu a kořenové zelenině ( např. v mrkvi a
bulvě celeru ).
Odbourat výkyvy hladiny krevního cukru
Ženy trpí ve velkém měřítku kolísáním hladiny krevního cukru. Je proto
potřeba zvážit, co je třeba dělat, aby se kolísání zabránilo. Experti na výživu
zavedli v rámci výzkumu diabetu tzv. glykemický index (GI). Vypovídá o tom, jak
které potraviny ovlivňují hladinu krevního cukru. Čím je tento index vyšší, tím
je riziko, že hladina krevního cukru rychle stoupne a potom po vyplavení
inzulinu do krve opět rychle klesne. Nejvyšší index 100 má čistý cukr, glukóza.
Vysoké hodnoty má také coca cola, pivo, cornflakes, med, zmrzlina, koláče a bílý
chléb.
Naopak nízká hodnota glykemického indexu říká, že hladina cukru v krvi zůstane
víceméně stabilní, tedy bez velkých výkyvů. Koho tedy pronásleduje nezdolná chuť
na sladké, měl by do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým
indexem.
Přehlušit sladkou chuť!
Odborné studie poukazují na to, že ženy mají už od dětství silnější potřebu
sladkých chutí než muži. Tato potřeba je dál výchovou a společností potvrzována,
prohlubována. Malým děvčátkům je jako útěcha při neúspěchu nebo poranění
nabídnuta nějaká sladkost častěji než chlapcům a také v pozdějších letech
dostanou bonboniéru k narozeninám spíš ženy než muži.
Ženy jsou tedy dříve naučeny na sladké a tato chuť řídí později i jejich
kulinářské cítění, takže sladkosti pro ně znamenají stálé vábení. Protože tyto
potraviny zahrnujeme ke kalorickým bombám, stává se z vábení ohrožení.
Co se dá proti tomuto ohrožení dělat? Umělá sladidla řešením nejsou. Jsou sice
kaloricky chudá, ale chuť na sladké dokážou uspokojit jen nakrátko, protože
nemají stejný vliv jako přírodní cukr na hladinu cukru v krvi, která ovlivňuje
pocit nasycení.
Správným řešením je přehlušení sladké chuti v celkovém jídelníčku. K velkým
nešvarům evropského stolování patří zvyk konzumovat jídla sladká, kyselá,
kořeněná a ostrá zvlášť. Před jídlem se pije hořký aperitiv, následuje kořeněné
hlavní jídlo a na závěr sladký dezert nebo něco sladkého k odpolední kávě. Už v
dětství slyšíme, že se před obědem nejí nic sladkého. Kdo by si k obědu dal
chléb s marmeládou, dočkal by se udivených pohledů stejně jako ten, kdo k
snídani zvolí zavináče. I když v tom případě by to mohlo být po nekontrolované
konzumaci alkoholu předešlý večer. Nic ale proti míchání různých chutí!